Nemzetközi tanulmányutak tanulságai
Innováció és kreativitás a felsőoktatás és a vállalkozások együttműködésében (Litvánia)
Gál Zsuzsanna, okleleveles angoltanár - Szegedi Tudományegyetem
A vilniusi tanulmányút számos jó példával és gyakorlattal szolgált a felsőoktatás és az üzleti vállalkozások közötti partneri együttműködési lehetőségek kihasználására. Az EU gazdaságpolitikai és oktatáspolitikai fejlesztési stratégiáinak kiemelt célkitűzése az oktatási intézmények és a gazdasági szereplők sokszínű partnerségének előmozdítása, a képzésben rejlő innovatív lehetőségek kihasználása a sikeresebb foglalkoztathatóság elérése érdekében. Az újabb és újabb kihívások megfelelő kezeléséhez elengedhetetlen, hogy a képzési tartalmak és módszerek gyorsan és érzékenyen igazodjanak az állandóan alakuló társadalmi igényekhez, a munkaerő-piaci változásokhoz, így a foglalkoztatók elvárásaihoz.
Gyakornokok szakmai integrációjának elősegítése (Franciaország)
dr. Jármai Erzsébet Mária PhD, egyetemi tanár - Budapesti Gazdasági Főiskola
Az országok képzési-oktatási rendszere különféle indikátorokkal méri intézményeinek, területi oktatási központjainak működési eredményét. Ilyen mérőszám például a munkaerő-piaci beilleszkedés százalékos aránya a szakmai bizonyítványt szerzett diákok körében. Bár a 60 millió lakosú Franciaországban az országos képzési hálózatban marginális helyet foglal el az ún. Maisons Familiales Rurales típusú szakképző intézményi hálózat a maga 800 iskolájával, mégis jelentős szerepe van, mert az átlagosnál rosszabb szociális helyzetben lévő fiataloknak is lehetőséget nyújt, hogy szakmát tanuljanak.
Vállalkozásfejlesztés Észak-Olaszországban
Münnich Zsófia, projektmenedzser - Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség
A tanulmányút célja az volt, hogy a vállalkozási készségek fejlesztésével kapcsolatos jó gyakorlatokat oszthassanak meg egymással a különböző területeken tevékenykedő szakértők. Az öt nap során több, a vállalkozások, vállalkozási készségek fejlesztése szempontjából fontos szervezet képviselőjével találkozhattunk. Közös pont, hogy mindenképpen szeretnék az iskolai, szakiskolai oktatást a cégek igényeihez közelíteni, hiszen ez mind a felsőoktatás, mind a szakoktatás terén engedhetetlen. Ehhez azonban a vállalatok részéről is egyfajta szemléletváltásra van szükség.
Alacsony végzettségűek társadalmi-gazdasági integrációja Flandriában
Pete Zoltán, ügyvezető igazgató helyettes - Építési Vállalkozók Országos Szövetsége
A tanulmányút az oktatásból a munka világába való átmenet elősegítésnek flandriai gyakorlatát mutatta be. A jól felépített program során a flamand képzési struktúra minden szegmensét, azaz az iskolarendszerű képzés mellett a felnőttképzést, átképzést, valamint a speciális képzési lehetőségeket nyújtó intézmények tevékenységét is módunkban állt megismerni. Átfogó képet kaphattunk arról, hogy Flandriában milyen lehetőségek és milyen intézményi háttér segíti elő a fiataloknak, közülük is legfőképpen a szociális, mentális vagy más problémákkal küzdő fiataloknak a munka világába történő orientálását.
Az egész életen át tartó tanácsadás rendszere Litvániában
Hajdú Endre, pályaválasztási tanácsadó pszichológus - Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pszichológiai Tanácsadó Intézet
Lenyűgöző az a fejlődés, amit Litvánia a pályatanácsadás területén szakpolitikai, intézményi és a gyakorlati munka szintjén néhány év leforgása alatt elért. Az országos pályainformációs adatbázisuk bármelyik országban alkalmazható lenne.